Hvis du har børn, så har du sikkert prøvet at lære dem at cykle.
Nok ikke på samme måde som denne ældre herre vælger at cykle, men på den mere traditionelle måde.
OBS OBS OBS
Med risiko for at forarge er her en antagelse og en påstand:
Ingen børn har nogensinde lært at cykle ved at læse en bog eller ved at høre på en lære eller forældre fortælle hvordan det skal gøres.
Ovenstående påstand er jo egentlig meget logisk ikke?
Hvorfor er der forskel på at lære børn at cykle og sælgere at sælge?
Hvorfor er det så, at så mange virksomhedsledere (Direktører, Salgsdirektører, Salgschefer, mv.) tror at en workshop kan lære deres sælgere at sælge?
Med dette mener vi, at vi ofte ser salgsudvikling udført udelukkende via workshops eller måske oveni købet udelukkende via e-learning.
Det kan selvfølgelig være at de ledende medarbejdere tror, at man kan lave et “quick fix” når medarbejderne skal uddannes eller også er det ganske enkelt dårlig rådgivning fra leverandørens side.
Vi vil påstå, at salgskompetencer ikke alene kan tilegnes via workshops eller e-learning. Ja dette er endnu en påstand, men hvis du syntes at vores første påstand i dette indlæg var logisk og oven i købet korrekt, så bør du heller ikke være uenig i denne.
Derfor har Rezultor lavet modellen “Hjernen – Kroppen – Verden“, som underbygger ovenstående påstande. Der skal nemlig mere til en teori (workshops/e-learning) for at opnå den optimale læring.
Denne model bruger vi altid når vi laver salgsudvikling hos vores kunder.
Hjernen er teorien bag de kompetencer der skal tilegnes. Det gøres typisk via korte workshops eller via e-learning.
Kroppen er test af den teori man har tilegnet sig. Det er vigtigt at prøve af i et lukket og sikkert miljø. Dette gøres hos Rezultor typisk på de workshops der er i et salgsudviklingsforløb. Man prøver det af i praksis med sine kolleger og med Rezultor.
Verden er hvor magien sker. Det er afprøvning af teorien på rigtig kunder i naturlige og ægte omgivelser. “On the job traning” hvor den enkelte medarbejder bruger det lærte og modtager feedback efterfølgende. Det er i disse omgivelser der, i Rezultor optik, læres mest.
Hvorfor mener vi, at denne model/metode er rigtig?
Der gør vi fordi:
- Teorien ikke altid virker i virkeligheden.
- Sælgere ikke ændrer noget, medmindre de ser det virke i virkeligheden.
- Vi har gode resultater med modellen/metoden fra vores kunder. (Se Call Me’s resultater her)
Så næste gang du skal lære dine sælgere, børn eller andre medarbejdere noget, så prøv at anvende overstående model/metode eller kontakt os for mere information.
Ellers kommer dine sælgere til cykle sådan her 🙂
Recent Comments