Tryk her for at downloade som PDF de-10-bedste-linkedin-tips
De 10 bedste råd om hvordan man med LinkedIn bliver
Den Digitale Sælger
LinkedIn har nogle af svarene, selvom det kræver mere end bare LinkedIn
Herunder finder 10 af vores bedste råd til brugen af LinkedIn. Hos Rezultor bruger vi LinkedIn som en af de primære leadgeneratorer. Det er ikke sikkert, at alle vores råd kan bruges i dit arbejde, men vi er overbeviste om, at du kan få nogle nye gode inputs til at ændre din tilgang til salg.
Hverdagen ændrer sig
De seneste to år har bragt store forandringer ind i vores allesammens hverdag og det har resulteret i en langt mere digital tilgang til kunderne. Kunderne (B2B) har ændret adfærd og største delen bruger digitale medier til at undersøge og søge efter leverandører. Det betyder, at den traditionelle salgsproces skal tilpasses og implementeres, så kunderne mødes der hvor de er, nemlig online. LinkedIn er blot et værktøj til at opnå det og i denne e-bog vil vi give mine bud på hvordan du bruger LinkedIn til at blive “Den Digitale Sælger”.
Rigtig god fornøjelse.
1. Bliv ”thought-leader” indenfor din branche

Barack Obama
For at skabe resultater fra LinkedIn og socialt salg er det vigtigt at du bliver en thought-leader (opinionsdanner, inspirator, innovativ) indenfor din branche. Der er to måder, hvorpå du kan blive en thought-leader i erhvervslivet.
Hvis du er sælger i en salgsorganisation, skal du f.eks. abonnere på ny viden indenfor dit felt, som du kan dele med dine kundeemner, leverandører og klienter.
Lav dit eget materiale og del det. Gode måder at distribuere indhold i dag er f.eks. via blogs, Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn eller YouTube. I dag er videoer blevet ekstremt vigtige i forhold til at formidle et budskab. Se f.eks. Rezultor.dk for gode videopræsentationer eller søg på youtube.com for at se andre virksomheders videopræsentationer (Se eksempelvis Pleads.dk’s youtube kanal)
2. Hemmelighederne i grupperne
Intet er mere betydningsfuldt i LinkedIn end grupper. Som medlem af LinkedIn, har du lov til at deltage i 50 grupper – Brug dem alle, alt andet ville være uhensigtsmæssigt.
Når du skal beslutte hvilke grupper du ønsker at blive medlem af, skal du tænke i tre niveauer.
- Niveau: Bliv medlem af 5-10 grupper som alle andre i din branche er medlem af.
- Gå et lag lavere ned indenfor specifikke brancher. Prøv f.eks. at deltage i grupper som dine kunder er involveret i.
- Vigtigst af alt er at forstå din købers karakter/personlighed.
Eksempelvis er Jesper Vig Thomasen stifter, underviser og salgscoach for Rezultor™, i grupper indenfor for bl.a bilbranchen og B2B salg (se grupperne på Jesper’s profil her). Med andre ord, det handler om at være der hvor ens målgruppe befinder sig, samt der hvor ens målgruppe ytrer sig.

Billede: Udsnit af Jesper Vig Thomasen’s grupper på LinkedIn
3. Gem dine InMails
Hvis du ikke er forbundet med en person på LinkedIn, kan du ikke sende dem en besked uden at bruge InMail, som desværre er en betalingsservice. Men hvis du er medlem af en gruppe, kan du sende beskeder til alle dem, der er medlem af gruppen, også selvom du ikke er en 1. grad forbindelse. Der er dog endnu ikke tilstrækkelige data til, at afgøre om InMails oftere bliver åbnet og har en større ROI end andre LinkedIn beskeder. Uanset hvad så er det at sende beskeder via delte LinkedIn grupper altid den bedste vej. Der er mulighed for at skrive til 15 personer om måneder på denne måde, så brug det fornuftigt.
4. Vælg dit eget navn, før andre gør det.
Sørg for at din offentlige webadresse profil afkortes til at indeholde netop dit navn, f.eks. http://www.linkedin.com/in/jesper-vig-thomasen. Hvis du lader denne standard være op til LinkedIn, vil din personlige webadresse have en række tilfældige bogstaver og tal. Det fremstår uprofessionelt og er svært at huske og linke til.
Derfor: Husk at vælge dit navn, inden andre gør det før dig!
Tip
Hvis du ikke er i stand til at få fat i dit eget navn, prøv at tilføje noget, der siger noget om din faglige ekspertise eller branche. For eksempel, hvis mit navn var blevet taget, ville jeg have valgt / Rezultor-salgsudvikling. Salgsudvikling siger meget mere om mig end / H345hftTZx!jdfs.
5. Anvend et godt billede
LinkedIn er en professionel hjemmeside og ikke en personlig hjemmeside som f.eks. Facebook. Sørg for, at din LinkedIn-profil skildrer dig professionel. Du vil sandsynligvis ikke have det samme profilbillede, som du har på Facebook.
Hvordan
For at sikre at dit billede fremstår professionelt, så brug et godt close-up billede som skiller sig ud. Hos Rezultor, bruger vi et sort og hvidt, kort beskåret hovedskud. Hvorfor sort og hvidt? Det skiller sig ud. Gør dit billede unikt og oprethold et professionelt udseende.

Billede: Eksempel på uskarpt og uprofessionelt profilbillede

Billede: Eksempel på dårligt og for lille profilbillede
6. Færdiggør din profil
Opsæt din profil korrekt så den står frisk hele tiden. Dette vil hjælpe dig med at vinde troværdighed inden for LinkedIn miljøet – Og det er faktisk ikke så svært, som det lyder. LinkedIn giver brugeren de nødvendige skridt til at fuldføre deres profil. Ved at følge disse skridt, kan din LinkedIn profil være 100 procent fuldført i løbet af få timer.
Tager du dig god tid til dit CV (uddannelsesmæssige baggrund og selvfølgelig din erhvervserfaring) vil det være lettere at udvide dit professionelle netværk. Endnu vigtigere er det, at det sender et budskab om proaktivitet til kundeemner, som kan følge din profil.
Advarsel: Brug af LinkedIn med en ufærdig profil er en stor fejltagelse. Det viser mangel på troværdighed og professionalisme.
7. Tilslut dig Industrigrupper
Rezultor anbefaler kraftigt, at sælgere/salgschefer tilslutter sig branche LinkedIn grupper.
Hvorfor?

De gamle frokost grupper er på vej væk
Fordi de gamle dage af frokost netværksgrupper er på vej væk. En stor gruppe på LinkedIn inden for bilbranchen er “Bil & Auto Danmark”
Denne gruppe blev skabt af Rene Tønder fra Udvikling A/S. Da jeg først sluttede mig til gruppen, var der 400 medlemmer. Jeg har for nylig kontrolleret, og der er nu over 1.000 medlemmer. Der er ikke mange steder i Danmark, hvor så mange professionelle fagfolk samles på én gang. Jeg er selv blevet kontaktet af flere fra gruppen, da jeg har deltaget i deres opslag. På denne måde udbygger jeg konstant mit netværk.
8. Send beskeder i stedet for e-mails
Flere forsøg viser, at når man sender beskeder ud via e-mail ligger responsraten mellem 0,1-3 procent. Hvis man i stedet sender beskeder via LinkedIn, kan responsraten være op til 300 procent bedre. Det kan derfor være en langt mere effektiv måde at kontakte nye kunder på eller sende vigtige budskaber til kunder/potentielle kunder. Men husk altid at stille spørgsmål og ikke pushe dit produkt. Se mere på vores blog omkring dette emne: https://rezultor.dk/losningen-til-succes-salget/
9. Lav en 3×3 analyse
Hvis du nogensinde haft et opkald, hvor du ikke var helt sikker på, hvordan du skulle begynde samtalen.
Dette tip er yderst vigtigt!
Hvordan?
Før du ringer op til dine kundeemner bruger du dig tre minutter, hvor du finder tre ting, I har til fælles. Dette vil hjælpe dig til at holde samtalen kørende. Hav disse tips i tankerne, når du forbereder dig på at mødes med nogen for første gang, uanset om det er salgsrelateret eller ej. LinkedIn er leverandør af masser af information, som du kan bruge til dette.
10. For alt i verden, ingen spam!
Mange sælgere har ødelagde gode kontakter ved at sende spam. Så lad være med at gøre den samme fejl på LinkedIn – det lønner sig ikke!
Best practice
Du må ikke forsøge at sælge dem noget, det er bare et stort turn-off. Bare tilbyd dem godt indhold. Hvis de ønsker at købe noget fra dig, skal de nok at kontakte dig.
Vil du have alle 31 råd HELT GRATIS og få meget mere viden om hvordan du bliver en succesfuld “Digital Sælger”?
Tryk på bogen for at downloade
Recent Comments