5 HELT GRATIS råd om hvordan
kan gøre dig til “Den Digitale Sælger”
1. Bliv ”thought-leader” indenfor din branche
For at skabe resultater med LinkedIn og med Digitalt Salg er det vigtigt at du bliver en thought-leader (opinionsdanner, inspirator, innovativ) indenfor din branche. Der er to måder, hvorpå du kan blive en thought-leader i erhvervslivet.
Hvis du er sælger i en salgsorganisation, skal du f.eks. abonnere på ny viden indenfor dit felt, som du kan dele med dine kundeemner, leverandører og klienter.
Lav dit eget materiale og del det. Gode måder at distribuere indhold i dag er f.eks. via blogs, Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn eller YouTube. I dag er videoer blevet ekstremt vigtige i forhold til at formidle et budskab. Se f.eks. Rezultor.dk for gode videopræsentationer eller søg på youtube.com for at se andre virksomheders videopræsentationer (Se eksempelvis Pleads.dk’s youtube kanal)
2. Book møderne via LinkedIn
Efter du har udvalgt relevant indhold, og det er blevet læst af dine potentielle kundeemner, kan du udsende mødeindkaldelser via LinkedIn. Husk, LinkedIn er ikke et opbevaringssted for dit cv. Det er et sted, hvor du aktivt kan drive forretning.
Eksempel
Hvis et potentielt kundeemne har lagt en opdatering på LinkedIn for fire minutter siden, kan du se, at kundeemnet har været online. Uanset om du herefter bruger telefonen til at ringe til dem eller sender en besked via LinkedIn, er der gode chancer for, at de er til rådighed, og dermed er der en større sandsynlighed for, at de ser din besked eller svarer dit opkald. Derudover er det vigtig, at du altid sørger for at du tager initiativet og fortæller, hvad du har til hensigt i bunden af hver besked du sender. Så som ”Jeg ringer til dig i morgen formiddag” eller ”Jeg kontakter senere i dag”. Ikke skrive ”Ring til mig” eller Kontakt mig når du ser dette”.
3. Hemmelighederne i grupperne
Intet er mere betydningsfuldt i LinkedIn end grupper. Som medlem af LinkedIn, har du lov til at deltage i 50 grupper – Brug dem alle, alt andet ville være uhensigtsmæssigt.
Når du skal beslutte hvilke grupper du ønsker at blive medlem af, skal du tænke i tre niveauer.
1. Niveau: Bliv medlem af 5-10 grupper som alle andre i din branche er medlem af.
2. Gå et lag lavere ned indenfor specifikke brancher. Prøv f.eks. at deltage i grupper som dine kunder er involveret i.
3. Vigtigst af alt er at forstå din købers karakter/personlighed.
Eksempelvis er Jesper Vig Thomasen stifter, underviser og salgscoach for Rezultor™, i grupper indenfor for bl.a bilbranchen og B2B salg (se grupperne på Jesper’s profil her). Med andre ord, det handler om at være der hvor ens målgruppe befinder sig, samt der hvor ens målgruppe ytrer sig.
Billede: Et udsnit af de grupper Jesper Vig Thomasen er med medlem af på LinkedIn
4. Gem dine InMails
Hvis du ikke er forbundet med en person på LinkedIn, kan du ikke sende dem en besked uden at bruge InMail, som desværre er en betalingsservice. Men hvis du er medlem af en gruppe, kan du sende beskeder til alle dem, der er medlem af gruppen, også selvom du ikke er en 1. grad forbindelse. Der er dog endnu ikke tilstrækkelige data til, at afgøre om InMails oftere bliver åbnet og har en større ROI end andre LinkedIn beskeder. Uanset hvad så er det at sende beskeder via delte LinkedIn grupper altid den bedste vej. Der er mulighed for at skrive til 15 personer om måneder på denne måde, så brug det fornuftigt.
5. Følg potentielle kunder
LinkedIn giver brugerne mulighed for at følge op til 5.000 mennesker. At følge personer er anderledes end at forbinde, men fordelene er de samme.
Best practice
Få opbygget din database – gå ind i en hvilken som helst gruppe du er medlem af, og træk derefter listen over gruppemedlemmer. Når du har gjort det, vil du bemærke, at i bunden af profilerne for de mennesker, som du er i 1. grad forbindelse med, vil der stå, “følg ikke.” Hvis man begynder at rulle ind i 2. og 3. grads-forbindelser, vil du bemærke, at de kan ændres til at “følge”.
Vil du have 31 råd HELT GRATIS og få meget mere viden om hvordan du bliver en succesfuld Digital Sælger?
Tryk på bogen for at downloade
Recent Comments