I en konstant skiftende salgsverden, som den vi i dag lever i, er det nemt for sælgere at glemme de vigtige aspekter af en virkelig effektiv salgstale.
Her er 5 fejl som dine sælgere måske laver og dermed ikke lever op til de opdaterede krav kunderne har til dine sælgere.
- At sælge produktet i stedet for løsningen på problemet. I mange år, har sælgere gået på arbejde med det mål at lave et tilbud, lukke handlen, og høste fordelene ved at forhandle den rigtige pris, både for egen virksomhed og kunden. I dag efterspørger mennesker og virksomheder et markedet for produkter eller tjenester, der løser problemer. Når sælgere fokuserer på at levere løsninger på problemer, er de mere tilbøjelige til at gå fra handlen med begge parter tilfredse.
- For afhængige af “salgspræsentation”. Det er ikke ualmindeligt, at sælgere tilbringer time efter time for, at forberede salgspræsentationer. De er så fast besluttet på at skabe den perfekte præsentation og præsentere det fejlfrit, at de går glip af “vitale købssignaler”. At være til stede og forstå kundens udfordringer og ønsker er vigtigere end præsentationen. Desværre går salgspræsentationer sjældent som planlagt. Potentielle købere kan stille et spørgsmål, som en sælger ikke kan svare på før om tre slides. Sælgeren bliver tvunget til at hoppe frem og kan dermed risikere at ødelægge hele præsentationen.
- Ikke at stille de svære spørgsmål. Det er ikke svært at genkende, når en beslutningstager er ikke helt interesseret i, hvad du har at sige. Det er her den modige sælger tør stille de svære spørgsmål og dermed skiller sig ud fra mængden. Sælgere bliver nødt til at stille direkte spørgsmål, såsom hvorvidt en potentiel kunde kan lide, hvad de har hørt indtil nu, og hvis ikke, hvad gør de ikke kan lide? Spørgsmål om hvad kunden tænker om prisniveauet kan afklare indvendinger som kunden får givet udtryk for og dermed skaber en form for forventningsafstemning. Når du spørger de svære og modige spørgsmål, kan du lære, hvorfor en aftale bliver til noget eller ikke bliver til noget. Denne ærlige og åbne tilgang kan give vigtige indsigter til det fortsatte salgsarbejde.
- Ikke bede om ordren tidligt nok. Man skal ikke at være bange for at spørge kunden, om de har oplysninger nok til at træffe en beslutning. Hvis køberen har nok information til at lukke handlen, har du gjort dit job hurtigere end forventet. Hvis kunden forklarer, at de har brug for mere information, kan du fortsætte med din præsentation og give kunden endnu mere værdi og dermed lyst til at købe af dig.
- Bruge en gratis test til at lukke en aftale. Hvis du får følelsen af, at din potentielle køber ikke er interesseret i, hvad du forsøger at sælge, er det nok tid til at komme videre. Spild ikke din virksomheds ressourcer ved at give en gratis test væk, som de i sidste ende ikke vil købe. Brug kun gratis test for at lukke et salg, hvis kunden har behovet, men skal overbevises ved at prøve det fysisk.
Vigtigste læring: Vær sikker i dit produkt eller service. Hvis du ikke er sikker på, vil det skinne igennem.
Del gerne denne inspiration i dit netværk.
Rigtig god salgsdag og må ordrene vælte ind
[sform]3[/sform]
Recent Comments